Szklarska Poręba 2005

Posted: 6 Październik 2005 in Travel

2005-09-16 Konin-Zielona Góra-Grodziec-Szklarska Poręba

Dzisiaj o 6 rano zapakowaliśmy nasza niebieska Corse pod sam dach i wyruszyliśmy do Szklarskiej Poręby. Jechaliśmy troszkę okrężną drogą, bo przez Zieloną Górę.

Powód tego był taki, iż od momentu kiedy ukończyłem studia i obroniłem tytuł mgr, nie miałem okazji odebrać dyplomu. A czas najwyższy, ponieważ od tego czasu minęło już kilka lat. Wcześniej upewniłem się telefonicznie, czy jest komplet dokumentów, jednak na miejscu okazało się, ze brakuje zdjęć i opłaty 😦 Musiałem zrobić foto i w końcu otrzymałem do rąk dyplom :D. Trochę papieru a tyle zachodu 😉 Będąc w  Zielonej Górze mogłem w końcu zabrać Magdę do ulubionej pizzerni (Wenecja) na ulubioną pizze, która jak dla mnie i od tej chwili dla Magdy, jest najlepsza jaka dotąd jedliśmy :). Niestety nie mogliśmy pospacerować po mieście, ponieważ od rana cały czas padał deszcz.

W drodze do Szklarskiej Poręby postanowiliśmy zwiedzić jakiś zamek. Wybór padł na Grodziec. Tego dnia zamek jeszcze powinien być zamknięty dla ruchu turystycznego z tego powodu, ze ekipa Rosjan, jako ostatnia w tym roku, kończyła kręcenie reality show, ale udało nam się go zwiedzić. Szczerze mówiąc nikt się nami za bardzo nie interesował. Wszyscy byli zajęci przygotowaniami do otwarcia zamku dla ruchu turystycznego oraz do Europejskich Dni Dziedzictwa (17 – 18 września 2005), a my spokojnie pstrykaliśmy zdjęcia i oglądaliśmy komnaty zamkowe.

Dzięki inwestycjom i licznym zmianom, które poczyniły wynajmujące go telewizje, zamek zyskał nowe oblicze. Szczególne zasługi przypisuje się Rosjanom, którzy skończyli nagrania odcinków na podstawie szwedzkiego reality show "RIKIET". Telewizja zostawiła wiele rekwizytów.

Uczestnicy programu byli podzieleni na bogatych i biednych. Tym, którzy mieszkali na zamku, stworzono piękne komnaty ze stylowymi meblami i łóżkami z baldachimami. Mieli nawet łaźnię. Wszystkie rekwizyty zostały i mogliśmy je podziwiać.

Zamek wzbogacił się też o wioskę, w której mieszkali ubodzy, a także parę świoniodzików z siódemką małych, owce, krowy, kaczki, gęsi, kota i króliki.

Od początku roku obiekt wynajmowały stacje telewizyjne z Belgii, Holandii i Francji. Tylko Rosjanie zaprosili do udziału w programie znanych polityków, olimpijki, piosenkarki. Wśród nich znalazł się też Władimir Żyrinowski, wiceprzewodniczący rosyjskiej Dumy. Rosjanie jako jedyni, zdecydowali się przekazać fotografie, które powstały podczas programu. Zostaną z nich zrobione reklamy, które będą zachęcały do odwiedzenia zamku.

Z Grodzca udaliśmy się prosto do Szklarskiej Poręby. Jednak przed samym miastem czekała nas niespodzianka. Otóż  wjazd do miasta był zamknięty, mimo dosyć później godziny, z powodu przejeżdżającego w tym dniu Tour de Pologne. Musieliśmy czekać 1,5h w wielkim korku, ale  w końcu dotarliśmy zmęczeni do miejsca naszego noclegu :).

2005-09-17 Szklarska Poręba

Dzień zapowiadał się pochmurnie i deszczowo, jednak mimo to spakowaliśmy plecaki i wyruszyliśmy na pierwszy spacer. Trasa naszej wycieczki miała prowadzić poprzez Słowiniec – Sowie Skały – Dom Hofmana – Chybotek (od XIX wieku jedna z głównych atrakcji turystycznych Szklarskiej Poręby. Kilkumetrowej wysokości grupa skalna złożona z kilku granitowych bloków. Najwyżej położony kamień o średnicy ok. 4 m wsparty w 2 miejscach daje się łatwo rozkołysać. Ze względu na swój kształt zwany był także „Misą cukru”. Z Chybotkiem związane są walońskie podania i legendy o Duchu Gór. Skałę tę otaczała aura tajemniczości i według starodawnych opowieści zamykała ona wejście do podziemnego skarbca) – Złoty Widok (który niestety nie był złoty ze względu na mgłę i padający deszcz) – Szklarska Poręba Dolna – Zakręt śmierci – Białe Skały.
Już na samym wstępie nie mogliśmy znaleźć wejścia na odpowiedni szlak w mieście i nasze humory troszkę się popsuły. Nawet mieszkańcy SzP nie potrafili nam pomóc i każdy z nich kierował nas w inna stronę. Kiedy już trąciliśmy nadzieje, na naszej drodze pojawiła się dwójka turystów, którzy wybierali się w tym kierunku co my. Okazało się, ze był to przewodnik po Sudetach – Pan Witold wraz z żoną – Grażyną na prywatnej wycieczce.
Z chęcią przystaliśmy na propozycje wspólnego spaceru. Nowopoznani znajomi okazali się wspaniałymi towarzyszami wypraw. Oprócz tego, ze mieliśmy wiele ciekawych tematów do rozmowy, to Pan Witek cały czas opowiadał różne ciekawostki na temat trasy wycieczki. Dzięki niemu mogliśmy zobaczyć grotę po kopalni  …, która jest zaznaczona na mapie, jednak trafić do niej nie sposób bez znajomości trasy i okolic, ponieważ nie jest zaznaczone miejsce gdzie należałoby zboczyć ze szlaku.

Niestety nasze Karkonosze nie uraczyły nas widokami ze względu na „kapuśniaczek”, który zamienił się w ulewę, kiedy dotarliśmy do Zakrętu Śmierci.

2005-09-18

Po wczorajszych poszukiwaniach szlaku i milo spędzonym czasie umówiliśmy się z Grażyną i Witkiem :). Zafundowali nam porządną, całodzienną wyprawę – Huta Szkła Julia – Jakuszce – Dolny Dukt Końskiej Jamy – Rozdroże pod cichą równią – Szklarska droga – Rozdroże pod Izerskimi Garbami – Rozdroże pod Zwaliskiem – Wysoki Kamień.
Pogoda dopisała, było słonecznie, chociaż chłodno i wietrznie, ale za to bez deszczu:).
Przy Kopalni Kwarcu „Stanisław” najwyżej położonej kopalni w kraju, a także w Europie, Magda miała okazję nazbierać kwarcu. Waga plecaka zwiększyła się co najmniej o 5 kg :O, ale za to można nim obdarować całą rodzinę ;).
Z Wysokiego Kamienia wracaliśmy już samochodem:). Niezwykły sposób podróżowania po górach:). I całe szczęście, bo zaszwankowały mi kolana:/ a zejście było dosyć strome.
Wysoki Kamień jest bardzo atrakcyjnym widokowo szczytem położonym w Wysokim Grzbiecie tuż nad Szklarską Porębą. Ze szczytu rozciąga się piękna panorama na Karkonosze, Góry Izerskie, Kaczawskie oraz Rudawy Janowickie. Widać to na kilku moich fotkach:). Po wojnie funkcjonowało tam schronisko PTTK, które to z racji zaniedbań musiało zostać zlikwidowane, a budynek schroniska w 1963 roku rozebrany. Do dzisiaj pozostały tam jedynie fundamenty będące pamiątką schroniska i wieży widokowej.
Teraz jednak powstaje nowe schronisko. Mieliśmy przyjemność poznać osobę, która własnymi siłami, bez niczyjej pomocy dokonuje tego dzieła, aby zmęczeni turyści mieli gdzie odpocząć i wypić ciepłą herbatkę np.;).

2005-09-19 – Wodospad szklarki

Kolejny, a zarazem ostatni dzień spędzony z Grażyną i Witkiem. Tym razem podziwialiśmy Wodospad Szklarki. Jest to jeden z najpiękniejszych i największych wodospadów w Karkonoszach. Usytuowany jest na wysokości 520 m n.p.m. Jest to drugi co do wielkości wodospad w polskich Karkonoszach, ma 13,5 m wysokości. Jego wody spadają szeroką kaskadą, charakterystycznie zwężającą się ku dołowi i skręcającą spiralnie. Miejsce przy wodospadzie jest na tyle urokliwe, że każdy chce mieć pamiątkowe zdjęcie, co sprawia, że czasami trzeba zaczekać na swoje pięć minut.
Wycieczka była dosyć krótka, ale moje kolano miało przynajmniej okazję troszkę odpocząć.

2005-09-20

Tego dnia nasze drogi z Grażyną i Witkiem rozeszły się. Każdy z nas powędrował w swoją stronę :). My wybraliśmy się do Harachova, a stamtąd na Mumlavsky Vodopad. Wodospad Mumlavy ma 9 metrów wysokości. Mumlava pokonuje liczne granitowe progi wybijając głębokie kotły. Wspaniałe widoki przy pięknej pogodzie :D.

2005-09-21

Korzystając z rad znajomych przewodników wybraliśmy się zwiedzić zamek Chojnik. Samochodem dotarliśmy do Sobieszowa, a  stamtąd, aby dostać się na górę do wyboru mieliśmy dwa szlaki – czerwony i czarny. Wybraliśmy czarny. Ten odcinek drogi był bardzo malowniczy, ale momentami wcale nie taki łatwy do pokonania. Bardzo strome odcinki dały nam się troszkę we znaki, a miejsce z dużą ilością głazów wymagało odnalezienia najlepszej drogi do przejścia.
Po dotarciu do bram zamku po krótkim odpoczynku ruszyliśmy na zwiedzanie ruin.
Zamek Chojnik góruje nad Kotliną  Jeleniogórską. Jest malowniczo położony nad stromym urwiskiem o pionowych niemalże ścianach.
Z dolnego zamku dostaliśmy się na górny zamek w którym mieściła się zbrojownia, kaplica oraz pomieszczenia pałacowe. Obejrzeliśmy też całe międzymurze. Największą atrakcją zamku jest jednak wieża obronna, na którą można się dostać po schodach. Dopiero z tego miejsca widać rozległe ruiny i łatwiej jest wyobrazić sobie jak zamek wyglądał przed wiekami. Widoki z wieży rozciągają się na całą, malowniczą okolicę.
Mury zamku porasta jedna z niewielu chronionych gatunków bluszczu, który w ciągu wielu lat wspaniale się rozrósł.
Na drogę powrotną wybraliśmy szlak, który jest on o wiele łatwiejszy od szlaku czarnego.

2005-09-22

W ostatni dzień naszego pobytu w Szklarskiej Porębie nasza trasa prowadziła wyciągiem na Szrenicę, a potem  – Mokra ścieżka – schronisko pod Łabskim Szczytem – dalej szlakiem żółtym w kierunku stacji TV – Śnieżne Kotły i z powrotem Droga Przyjaźni w kierunku Szrenicy i zjechaliśmy wyciągiem.
Śnieżne Kotły nas zachwyciły :D. Pogoda od początku naszego wyjazdu była cudowna i tak też było dzisiaj :). W tym miejscu często nawet w sierpniu zalega jeszcze śnieg i stąd ta nazwa. Jest to jedna z największych atrakcji Karkonoszy i trzeba przyznać, że patrząc w dół dech zapiera w piersi.
Dwa polodowcowe kotły mają pionowe ściany o wysokości 200 metrów. Na ich dnie znajdują się 3 śnieżne małe stawy. Rozdziela je Grzęda – skalna przegroda. Powstały około 20 tys. lat temu, pod koniec epoki lodowcowej.
Rośnie tutaj niezwykle rzadka roślinność alpejska i arktyczna. Cała wycieczka to niesamowite widoki, fantastyczny zapach kosodrzewiny i "krystaliczne powietrze". To wszystko wynagrodzi wszelkie trudy wspinaczki :D.
W drodze powrotnej odwiedziliśmy Grażynę i Witka, żeby się pożegnać. Nasza wyprawa dobiegała już do końca, ale ich była dopiero w połowie.
Nam pozostało tylko spakowanie walizek i wyruszenie w drogę do domu.